Mijn verhaal

“Wat voor mij logisch was, was voor mijn klanten zoveel waard. Ik koos ervoor me anders te positioneren en zo groeide mijn bedrijf.”

Een copywriting business; dat leek me ‘wel tof’

“Ja, ga je ervoor?” vroeg mijn werkgever direct toen ik bij hem op de deur klopte met de vraag of hij een momentje voor me had. Totaal onschuldig was ik nog geen half jaar geleden mijn bedrijf in copywriting gestart: ondernemers helpen met hun boodschap en (web)teksten. Na mijn bachelor Bedrijfskunde, een aantal jaar in de online marketing & communicatie en met een grote voorliefde voor tekst, leek dat me ‘wel tof’.

Los van de bizarre rollercoaster die ‘ondernemen’ heet, liep mijn bedrijf als een tiet. Na 5 maanden was het zover. Als amateur jongleur hield ik de ballen nauwelijks meer in de lucht, dus ja: ik ging ervoor. Ik wilde al mijn tijd en energie besteden aan mijn eigen copywriting klussen. Ik wilde groeien.

De wereld barstte van ‘concurrentie’, dus moest ik iets (anders?) doen

We hoeven het niet mooier te maken dan het is. Die eerste periode op eigen benen was spannend. Retespannend. Ineens was ik 100% afhankelijk van mijn eigen bedrijf. En shit, de (online) wereld barstte van andere copywriters. Duurder, goedkoper, meer ervaren, sneller, zichtbaarder of groter. Door ‘lekker zichtbaar te zijn’ op social media en een netwerk aan blije klanten en samenwerkingspartners op te bouwen, trok ik toch een leuk aantal klanten aan. Ondanks dat voelde ik dat ik het wat serieuzer mocht aanpakken.

Ik koos ervoor om 3 maanden te knallen met een business coach. Dat heeft me veel gebracht, maar ook baalde ik van mezelf: ik haalde er voor mijn gevoel niet uit wat erin zat. Nieuwe aanvragen en klanten stonden altijd boven mijn eigen to do’s voor marketing, sales en alle andere handvatten van mijn coach.

Pas een half jaar later viel het kwartje. Samen met haar had ik de fundering van mijn business neergezet en alleen dat bracht me al zoveel nieuwe klanten, dat die urgentie voor verdere acties ontbrak. In mijn dankbare review voor haar schreef ik dan ook: “Alleen de eerste maand was het voor mij al waard.” De maand waarin we tijd staken in mijn positie en boodschap naar de wereld.

Het eerste zaadje was geplant.

Wat voor mij logisch was, was voor mijn klanten zoveel waard

Het eerste jaar vloog voorbij en zelfs mijn altijd kritische ik durfde toe te geven dat dat best prima was gegaan. Van grote jongens als Ravensburger tot de lokale ijsboerderij en van unieke webshops tot ambitieuze kennisondernemers. Ik veranderde als persoon, maar ook als ondernemer. Ik pakte mijn rol en werd steeds kritischer om met klanten – die toen nog aanklopten voor (web)teksten – écht iets ijzersterks neer te zetten. Pas als die basis stond, kon ik gaan schrijven. Ik wist dat ik lekker kon pennen, maar ik wist ook dat mijn teksten het verschil niet zouden maken als die fundering wankel en de rest van de communicatie alsnog niet duidelijk was.

Voor mij was dit een logische werkwijze. Die kick off was part of the deal en daar vroeg ik geen cent extra voor. Soms duurde hij een uur. Soms 3. Menig business coach zou me voor gek hebben verklaard. Zo zie ik het niet. Het bracht me naar waar ik moest zijn, hoe ‘zweverig’ dat ook klinkt.

“Deze kick off met jou was me alleen al €4,000,- waard geweest. En dan moeten de teksten nog komen!”, riep een klant enthousiast na een middag aan tafel. Hij vergeleek mijn werkwijze inclusief ‘gratis’ kick off met gemiddelde coachingtarieven.

Ik vraag me af of hij het kwartje in mijn hoofd op dat moment hoorde vallen. Weer een zaadje geplant. Wat voor mij logisch was, was voor mijn klanten zoveel waard.

Doodeng en toch deed ik het:

keuzes maken en daarnaar handelen

Kort na dat gesprek vloog ik naar Lanzarote: mijn eerste solo workation voor volle focus op mijn bedrijf. Wat wilde ik nu echt? Werd ik nog gelukkig van eindeloos veel teksten knallen? En vooral: waar zit mijn kracht en hoe kan ik groeien? Ik kwam tot een aantal conclusies:

Ik kwam thuis, vertelde mijn vriend honderduit over mijn nieuwe inzichten en besloot het roer om te gooien. Daar op het mooie Lanzarote kregen al mijn geplante zaadjes eindelijk water. Of misschien was het de Aperol Spritz. Ook goed.

“Te veel steengoede coaches springen er niet genoeg uit bij hun ideale klant. Tegelijkertijd is 1 op de 5 Nederlanders op zoek naar hulp in de vorm van coaching. Doodzonde. Het werd mijn missie om ervoor te zorgen dat jij in de ogen van je doelgroep niet langer “één van de” bent, maar dé go-to coach voor je ideale klant wordt. Ook in een bomvolle markt. Juist in een bomvolle markt.”

Fun (and more serious) facts

Her day starts with a coffee and ends with a wine.” 

– Luke Combs

Ik heb een grote voorliefde voor wonen en interieur en vind het heerlijk om te mogen schrijven rondom het in mijn ogen meest waardeplekje op aarde: thuis. Sinds mei 2023 doe ik dat als redacteur bij vtwonen. 

Tijdens mijn bachelor Bedrijfskunde liep ik met een grote boog om de minor ‘Ondernemen’ heen. Dat leek me hélemaal niks, haha! Waar ik wel voor koos? Vastgoed & Makelaardij, waar ik uiteindelijk een baan vond… Als marketing- en communicatie coördinator 🙂

Samen met mijn vriend Wessel woon ik in het allerfijnste huis van de Gorinchemse binnenstad. We gaan er graag op uit en komen daarna net zo graag weer thuis. Een thuis creëren, thuiskomen en thuis genieten, zijn voor mij alles waard. 

Al vanaf mijn allereerste Sinterklaasgedicht en een snuffelstage bij het Brabants Dagblad, had ik al grote voorliefde voor taal. Maar wat kon ik daar nu écht mee? Tot ik in de online marketing & communicatie terecht kwam en ontdekte dát alles valt en staat met tekst. Het zijn woorden die raken, verbinden en verkopen.

“People buy only after they read words that make them want to buy. Find the right words to use.”

– Donald Miller

Genoeg over mij. Wat is jouw verhaal?

Je snapt dat ik nu benieuwd bent wie jij bent. Wat doe je en vooral waarom? Wat is jouw verhaal en wat maakt het dat je dat van mij helemaal tot hier hebt gelezen? Plan een kennismaking, dan kijk en denk ik graag met je mee.